divendres, de març 05, 2010

El Lazarillo de tormes ja té autor

Segons publica El CULTURAL. es, L'eminent paleògrafa Mercds Agulló (Madrid 1925, ha descobert documentació que demostra que la primera novela castellana, precursora del Quixot, la va escriure Diego Hurtado de Mendoza. si entrem en la web de EL CULTURAL podrem ampliar més aquesta notícia.

En el centre d'aquest manuscrit podem llegir:"Vn legajo de correçiones hechas para la ynpressión de Lazarillo y Propaladia". La imatge és un dels pocs retrats de Diego Hurtado de Mandoza, autor d'" El Lazarillo".

A mi m'ha sorprès gratament aquesta nova. Els qui vam fer el "Bachillerato", vam gaudir amb les trapelleries del Lazarillo i el seu amo cec. El vaig llegir diverses vegades, el vaig analitzar sintàcticament i, naturalment, me'l van fer comentar en els exàmens de "Literatura Española". Eren temps en que Ramon LLull era "Raimundo Lulio" i El Tirant era "Tirante el Blanco".
Malgrat tot és un llibre que em fascina, encara avui. Ara ja sabem qui el va escriure.

"En este tiempo vino a posar al mesón un ciego, el cual, paresciéndole que yo sería para adestralle, me pidió a mi madre, y ella me encomendó a él, diciéndole cómo era hijo de un buen hombre, el cual, por ensalzar la fe, había muerto en la de los Gelves, y que ella confiaba en Dios no saldría peor hombre que mi padre, y que le rogaba me tratase bien y mirase por mí, pues era huérfano. El respondió que así lo haría y que me recibía no por mozo sino por hijo. Y así le comencé a servir y adestrar a mi nuevo y viejo amo."

(El Lazrillo de Tormes, fragment del primer capítol)

3 comentaris:

pktd ha dit...

Yo lo leí en su versión original, es decir, castellano antiguo, que es como deben leerse estas obras.

Pero no sé, a mi no me acaba de agradar que su autor tenga nombre y apellidos, es como si perdiera algo de magia la cosa.

Es curioso, me sorprendo a mi mismo.

Què t'anava a dir ha dit...

el problema es que l'any que ve haurem de fer llibrs nous.

Mon ha dit...

llastima que no sigui català per que ens fotin les culpes també d'això.
es broma...