diumenge, de febrer 19, 2012

Off de crisi





 És difícil, avui, escriure un article d’opinió en qualsevol mitjà, sense haver-te d’esquitxar amb la CRISI. Ara ho intentaré. El meu estatus de jubilat hem permet contemplar el món tot passejant. Em resta poc futur i vull gaudir els petits detalls. Aquests dies vaig passejar amb el meu net per un parc de Barcelona i l’aldarull de les cotorres verdes de pit gris, ens va sorprendre. El seu soroll atabalador és allò més allunyat de la música del rossinyol o del canari. Són animals d’importació, com tantes d’altes espècies biològiques. Les cotorres també les tenim a prop a casa nostra, a Calafell i al terme del Vendrell. N’hi ha una colònia que es concentra puntualment en les palmeres del passeig de Sant Salvador, molt a la vora del  Sanatori  (per a nosaltres sempre serà el Sanatori) de sant Joan de Déu. Aquestes cotorres, originals de les zones equatorials i sud-americanes, a més del xivarri que fan contínuament, deixen el passeig ple de pellofes de dàtil que empastifen i taquen de greix tot el terra. No seré jo qui prediqui cap mena d’extinció. El que sí m’ha dut a reflexió, quan he escoltat les cotorres  és que, mentre que  hi ha espècies autòctones que són en perill d’extinció, com el boix grèvol, l’àliga, la sargantana aranesa o el tritó del Montseny, en canvi, rebem invasions com la de l’eucaliptus, l’escarabat de la patata, les tortugues de Florida o el cargol poma que cada vegada són més nombroses en el nostre hàbitat. Sembla que allò que ens ve de fora, arrela amb més força entre nosaltres. Hi ha espècies benignes i n’hi ha d’egressives. Tothom té dret a viure, sí però també el deure de deixar viure. A Austràlia d’on ens ha arribat l’eucaliptus, passen autèntics calvaris amb la plaga de conills. Han sortit perdent en els canvis. És el perill que tenen alguns fenòmens immigratoris. La patata potser ha estat la millor invasió que hem patit.



Article al Pilar del 3de vuit