dissabte, d’agost 10, 2013

El pilar del 3 de vuit.



  Guilandos


Sempre que he de tirar de romanços i refranys, acostumo a treure el repertori de la meva padrina. Avi en presentaré un de ben curiós. Ella sovint treia la paraula guilandos quan volia anomenar els collons. En aquells temps on la religió catòlica planava com un tendal damunt la moral del poble, aquest s’enginyava uns eufemismes,símils o mots nous, que tothom entenia però que esquivaven la censura judeocristiana. Ho il·lustraré millor amb un exemple molt simple. En la Cantada d’havaneres d’aquest any, a Calafell, no hi havia cap bandera catalana en l’escenografia de la festa. A l’hora de demanar el per què, tirant de refrany, respondrem amb lèxic de la padrina: “És que a l’alcalde el tenen agafat pels guilandos”. Convergència i unió governa gràcies al PP i a aquest partit les banderes catalanes, no li agraden gaire. Entesos? Els diccionaris i les etimologies diuen que pot ser que guilando vingui del castellà “aguinaldo”. No ho sé, el que sí us puc dir, és que al meu poble els guilandos representen el que us he dit. Se sol usar molt sovint el “toca’m els guilandos, substituint els pebrots o els ous. El tema de les havaneres sense senyera no té importància. A la segona part del segon dia van sortir una bandera i una estelada a popa i proa del bot salvavides , a desgrat dels del PP. Aquesta acció d’uns particulars, els va salvar la vergonya de no confondre aquestes havaneres amb les de Càdiz. El meu avi va dir “Visca catalunya, visca el català...” i la “bella Lola sacó el pañuelo” i tots contents. Encara que a mi, la veritat, em va tocar una mica els guilandos.


L'unic signe català de les Havaneres 2013 va ser una estelada i una petita senyera que va posar a la proa del Bot Salvavides, un dels seus tripulants, "subversivament"  i a desgrat dels membres del PP.



5 comentaris:

Anònim ha dit...

Ah Mèlich, per agafar a algú per els guilandos, ha de tenir i semblaque qui mana a Calafell no en deu tenir gaire guilandos per agafar.
A desgrat dels peperos, l' 11 de setembre ja s'acosta.
I la indenpendència també.

Anònim ha dit...

Aquest batlle amb pocs guilandos està permetent que els seus socis li diguin què ha de fer i què no. Mèlich, en altres indrets els pactes de Convergència i el PP ja s'han trencat. Aquí trontolla i es posen a parir, però pot més la cadireta i la por, que tractar de governar en minoria la resta del que queda i deixar enrera aquesta llosa dels peperos, que entre els enamorats i els matasenyeres, anem apanyats.

Anònim ha dit...

MAI MES EL PP A CALAFELL

QUE SE'N VAGIN AMB EL WERT A ESPANYOLITZAR A LA SEVA SANTA MARE

Equinox ha dit...

Quina vergonya! a Coma Ruga tot plè d'estelades més que els pesi als fatxes racistes de PXC. I a Calafell per una que posen de ben petita en un bot surten dos espanyolistes rancis que, com sempre, tot allò que no sigui pensar com ells s'ha d'esborrar del mapa.
A veure si fotem el camp ja d'aquesta ejppanya torera, fatxa, casposa i corrupta.

el Mèlich ha dit...

Us dono les gràcies pels vostres comentaris en aquest racó modest i amagat d'Internet. ja sé que tot això em pot reportar desdeny i rebuix per part d'algú, però jo ja les tinc totes contades les faves i la meva closca és com la d'una "Carei" M'agradar dir el què penso, el què veig i tot allò que em fa pena o que em dona goig.
El dia de la Independència, que serà aviat , s'omplira la nació de fotografies d'independentistes que hauran amagat altres camises sota el llit i sortiran de sota les pedres com els escurçons.
Visca Catalunya lliure, visca Calafell i visca la terra.